Semínka na rok 2023

 ... aneb co se mi osvědčilo v předchozí sezóně a co budu naopak dělat jinak.



Předesílám, že toto jsou mé zkušenosti a neznamená to, že tak stejně se budou rostliny chovat v jiné zahradě nebo že nám všem bude všechno chutnat stejně :) Protože každý jsme jiný a každá zahrada je jiná :) Má jiné podmínky, polohu, složení půdy ... 

Tady jsou údaje o naší zahradě:

  • nadmořská výška 177m n.m.
  • velmi mírný sklon, orientace na jiho-východ
  • teplotní zóna 7 (jedno z nejteplejších území ČR)
  • velmi nízké srážky
Toto je jen shrnutí pěstování zeleniny ze semínek ... nejsou tu cibuloviny, bylinky, brambory a jiná zelenina, kterou jsem loni koupila už předpěstovanou. 
Některá semínka jsem si schovala svoje a budu v tom chtít pokračovat, ale zatím většinu kupuji. Tak pojďme pěkně podle abecedy :) 


CELER listový a bulvový
2022 - jsem vysela:
  • sadba ze semínka - nedařilo se, přežily tři sazenice od každého. Bulvový měl malé bulvy, listový (Semo) vyrostl krásně a roste i přes zimu

2023 - vyseji:
  • sadbu na bulvový koupím v zahradnictví a rozšířím ještě o řapíkatý celer
  • Celer listový (NohelGarden, Semo)


CIZRNA
2022 - vysela jsem: 
  • Racio - omyl sezóny - sklizeno jedno zrno! :D
2023 - už nebudu zkoušet




CUKETA
2022 - vysela jsem přímo do země:
  • Bianca di Trieste - vyseli jsme na nevhodné místo. Měla jsem jen pár plodů, pak rostliny chytly plíseň.
2023 vyseji:
  • Costates Romanesco (Permasemínka) - podle knihy Nezdolný zahradník je to odrůda vhodná i na sušení, což chci zkusit




ČERVENÁ ŘEPA
2022 - vysela jsem:
  • Detroit - rostla velmi pomalu od jara do podzimu, malé bulvy - bohužel si nepamatuji dodavatele semen
  • Detroit (Franchi) - krásné rostliny a velké bulvy, rychle narostla z letního výsevu
2023 vyseji:
  • Detroit (Franchi)



DÝNĚ
2022 - vysela jsem přímo do země:
  • Hokkaido (DobraSemena) - vzešlo každé druhé semínko. Zasadili jsme na nevhodném místě, část rostlin nepřežila a ty co přežily, tak neplodily (asi málo opylovačů).
  • Laura (Semo) - muškátová - začala plodit až pozdě, ale nakonec plodila hodně
  • "Špagetová" (Semo) - špatné místo, rostlinky nepřežily
Semena dýní, cuket a okurek vždy kupuji nová, protože se lehce zkříží a příští rok nevíte, co vám vyroste. Navíc zkřížením s okrasnou dýní (třeba i od souseda) může dojít ojediněle i k otravě. 

2023 vyseji:
  • Red Kuri (Permasemínka) - hokkaidová
  • South Anna (Permasemínka) - muškátová
  • Sweet Meat Oregon Homestead (Permasemínka) - vyšlechtěná autorkou knihy Nezdolný zahradník, měla by být chuťově výjimečná
  • Buttercup (Semena.cz) - máslová
  • Blue Hubbard (Semena.cz) - modro-šedá, zkusím čistě ze zvědavosti
  • "Špagetová" (Semo)



FAZOLE
2022 - vysela jsem bílé, skvrnité, černé a všechny v létě suchem zaschly
2023 - vysévat nebudu




FAZOLKY
2022 - vysela jsem:
  • Casablanka (OsivaMoravia) - první výsev nevzešel (asi příliš prohnojený záhon) , druhý výsev na jiný záhon vzešly jen místy a v létě rostliny navzdory zalévání uschly, letní výsev vzešel a sklízela jsem krásné lusky
2023 - vyseji:
  • Domino (Kiepenkerl) 



HRÁŠEK
2022 - vysela jsem:
  • Zázrak z Kelvedonu (Semo) - bohužel jsem jej na jaře vysela do prohnojené půdy kompostem, téměř nevzešel a zkomíral. Letní výsadba dopadla mnohem lépe - mohutné rostliny, velké lusky, sladký
2023 - vyseji:
  • Zázrak z Kelvedonu (Semo) - do záhonu bez kompostu
  • Oregon Giant (Permasemínka) - zkusím cukrový hrách :) 





CHILLI
2022 - vysela jsem:
  • Purple Ufo (DobraSemena) - fialové, pálivost 30 000 SHU, velká úroda
  • Bulharská mrkev - oranžové, 1 - 5 000 SHU - vzešly jen 2 semínka z 10, malá úroda
2023 vyseji:
  • Purple Ufo - semínka mám svoje
  • Bulharská mrkev - semínka mám svoje
  • Jalapeno (Permasemínka) - klasika nesmí ve sbírce chybět :)
Purple Ufo mám 4 rostliny v chladnější místnosti na přezimování. Uvidíme, jestli se na jaře probudí. Urychlilo by to sklizeň.



KADEŘÁVEK
2022 - vysela jsem:
  • Kapitan F1 - z letního výsevu - nestihl příliš dorůst, ale je pořád i teď přes zimu pěkný, takže lepší než nic :)
2023 vyseji:
  • Westlandse Herfst (Permasemínka) 



KUKUŘICE
2022 - vysela jsem:
  • Tauris F1 (NohelGarden) - ze začátku rostliny prospívaly, ale pak se po nich začaly pnout fazole v rámci projektu "Tři sestry" a kukuřici zadusily. Projekt nezopakuji (i když někomu funguje), ale kukuřic se nevzdám :)
2023 vyseji:
  • Tramut (Permasemínka) - cukrová, nehybridní


LILEK
2022 - vysela jsem:
  • Český raný vejcoplodý (Semo) - krásné rostliny, hodně plodů, pěstováno ve foliovníku
2023 vyseji: 
  • Kvapík (Permasemínka) - různá délka a tloušťka plodů
  • Český raný vejcoplodý (Semo)


OKURKY (nakládačky) 
2022 - vysela jsem přímo do země:
  • Santana F1 (DobraSemena) - krásné rostliny, bohužel je napadla brzy plíseň
2023 vyseji:
  • Dekan (Permasemínka)






PAPRIKY
2022 - vysela jsem:
  • Balkonovka - nízká keříčková odrůda, ale velké zelené (později červené) masité plody, dá se pěstovat v květináči i na terase
  • Chocobell (Semena.cz) - tmavě hnědé, velké a šťavnaté plody - 3-4 na rostlině, moc nám chutnala 
2023 vyseji:
  • Balkonovka - semínka mám svoje
  • Chockobell - semínka mám svoje 
  • Pantos (Permasemínka) - dlouhá, červená
  • Měňavka (Permasemínka) - pestré barvy a tvary plodů
  • Cynthia F1 (MoravoSeed) - paprika na pole, měla by to být klasická na lečo, která mi loni chyběla :) 


PETRŽEL
2022 - vysela jsem:
  • Alba (NohelGarden) - krásná nať, ale malý kořen 
2023 - vyseji:
  • Alba (NohelGarden) - do jiného záhonu s extra kyprou půdou
  • Hanácká (OsivaMoravia)






MANGOLD
2022 - vysela jsem:
  • Perpetual Spinach (Permasemínka) - má tenké řapíky, ne barevné, je více podobný špenátu a dává velkou úrodu
  • Bright Lights (Kiepenkerl) - barevné řapíky, velké listy, bohatá úroda od jara do podzimu
2023 vyseji:
  • Perpetual Spinach (Permasemínka) - více podobný špenátu
  • Bright Lights (Kiepenkerl)

MRKEV
2022 - vysela jsem:
  • Flyaway (Kiepenkerl) - letní výsev - krásné dlouhé kořeny, stále sklízím i přes zimu

2023 - vyseto:
  • Flyaway (Kiepenkerl) 


RAJČATA
2022 - vysela jsem:
  • BIO Black Zebra (semena.cz) - červeno-černé, keříčkové, ale já ho podpírala a vyvazovala, kvůli hmotnosti plodů - naprosto vynikající chuť
  • Black Sea Man (semena.cz) - červeno-černé, tyčkové, masité, výborné
  • BIO Adenhorn (semena.cz) - tyčkové, paprikové - podlouhlé, vhodné na omáčky, úroda nebyla velká, ale je chutné
  • Aztek (semena.cz) - špatná zkušenost - malé rostliny a pidi rajčátka - nebudu už vysévat
  • Venus (semena.cz) - špatná zkušenost - malé rostliny a pidi rajčátka - nebudu už vysévat
  • Rajče divoké červené (Permasemínka) - přímo do země a nevzešlo žádné
  • Bajaja (semena.cz) - velká a křehká rostlina, dost se lámala a malé plody - nebudu už vysévat
  • Žlutá hruška (semena.cz) - tyčkové, žluté, hodně plodů - rychle roste a když se nestihnou vylamovat zálistky, tak je z něj rozložitý keř - džungle :) 
  • Zelená zebra (semena.cz) - zeleno-žluté, tyčkové, vizuálně krásné plody, ale malá úroda
  • Citrina (semena.cz) - žluté, tyčkové, roste (rozvětvuje se) jak deštník, má velké žluté plody jak citron, moc chutné
  • Rubínek - sice keříčkové, já ho ale vyvazovala k tyčím kvůli hmotnosti plodů - pěkné pevné červené plody, třešňové
  • Sungold F1 - tyčkové, oranžové, třešňové - šampión sezóny! nejdřív plodil a plody má moc chutné, příjemně vyvážená sladkost a kyselost a navíc veliká úroda
2023 vyseji:
  • Black Zebra - semínka mám svoje
  • Black Sea Man - semínka mám svoje
  • Adenhorn - semínka mám svoje
  • Žlutá hruška - semínka mám svoje
  • Citrina - semínka mám svoje
  • Rubínek - semínka mám svoje
  • Sungold F1 (Semena.cz) - tyčkové, oranžové, třešňové (semínka z plodů F1 si neschovávám) 
  • Černý Krim (Semena.cz) - tyčkové, hnědofialové
  • Pantano Romanesco (Semena.cz) - tyčkové, červené, masité
  • Stupické polní rané (Permasemínka) 
  • Azoychka (Semena.cz) - tyčkové, žluté, masité
  • Jahodo - tyčkové, třešňové, plody ve tvaru jahod - semínka mám od sousedky








ŘEDKEV
2022 - vysela jsem:
  • Astor - bílá, dlouhá - červivá a navíc zabere moc prostoru
2023 - vyseji:
  • Minowase Summer Gross (OsivoMoravia) - dám bílé ředkvi druhou šanci, jestli zklame, už nebudu vysévat ... na tu jednu pomazánku za léto si ředkev koupím u farmáře :D 



ŘEDKVIČKY
2022 - vysela jsem:
  • Rampouch - bílá, dlouhá - měla tendenci červivět
  • Cherry Belle - červená, kulatá - malé bulvičky, brzy dřevnatí
  • Slovana - červená, podlouhlá - jemná, křehká, velká, nečervivá
  • Blanka (Semo) - bílá, kulatá - křehká, nečervivá
Pár rostlin jsem nechala přerůst na lusky a semeno. Každá rostlina zabrala tak 0.5 x 0.5 m a navíc jsem na ně nalákala do zahrady dřepčíky, kteří mi pak následně sežrali všechny lichořeřišnice a košťáloviny. 

2023 - vyseji:
  • Slovana (semena.cz)
  • Blanka (Semo)
Semínka si raději každý rok koupím, než zvát dřepčíky do zahrady :) 






SALÁT 
2022 - vysela jsem:
  • Hlávkový Lento - ze semínka - krásné hlávky, ale nestihli jsme je všechny spotřebovat
  • Lolo Rosso - ze semínka (zdarma k časopisu) - šklebil se a nedorostl
  • Crispita II (Kiepenkerl) - listový k řezu - pěkný, nestihli jsme spotřebovat
2023 - vyseji:
  • hlávkový asi ze sadby ze zahradnictví, ale jen pár kousků a budu vysazovat postupně 
  • Crispita II (Kiepenkerl)



ŠPENÁT 
2022 - vysela jsem: 
  • Piano F1 - krásné listy, dal se průběžně očesávat
  • Monores - více menších listů, šel mi brzy do květu
  • Winterriesen - střední velikost, šel brzy do květu 
2023 - nebudu vysévat, spolehnu se na mangold, který nám vyhovuje víc



Ve 2022 jsem ještě ze semínek pěstovala brokolici, květák, kedlubny, kapustu, zelí, ale vše sežrali dřepčíci. Letos koupím už vzrostlé sazenice v zahradnictví. 
Krásně mi šel Pac Choy (Franchi), ale bohužel nám nechutnal, takže nebudu znovu vysévat.

Ve 2023 budu nově zkoušet:
  • BOB obecný Piccola (Semena.cz) - budu se snažit napodobit edamame (nezralé sojové boby), které miluju v japonské kuchyni :) 
  • ROMANESCO (Semena.cz) - římský květák - pochybuji, že se mi podaří vypěstovat, ale kdyby alespoň pár růžiček... miluji vzhled této rostliny :D
  • Ředkev černá kulatá (OsivaMoravia) - šťáva z černé ředkve je prý zázrak :) 
  • Pórek Bavaria - první zkušenost s pórkem

Jak já se těšíííím :D !!!

Komentáře

Oblíbené příspěvky